Canal du Midi: Magická vodná cesta vo Francúzsku

By: Jean-Pierre Dalbéra - CC BY 2.0

Iste dobre viete, že Gibraltársky prieliv je miesto, ktoré spája Atlantický oceán so Stredozemným morom. No vedeli ste, že nie je jediný? Niekoľko tisíc kilometrov smerom na sever leží ďalšia spojovacia cesta. Je ňou Canal des Deux Mers alebo inak „kanál dvoch morí“. Spája francúzsky Bordeaux so stredomorským prístavom Sète.

Kanál dvoch morí leží na juhu Francúzska a je považovaný za jeden z najvýznamnejších inžinierskych skvostov 17. storočia. Canal des Deux Meres je zložený z dvoch kanálov. Prvý, Canal du Midi, spája stredozemný prístav Sète a mesto Toulouse a je dlhý 240 kilometrov. Druhý preteká z miest Toulouse do Castets-en-Dorthe o dĺžke 193 kilometrov a nazýva sa Canal de Garonne. Posledným úsekom do mesta Bordeaux vedie rieka Garonne. Oba tieto kanály spolu s riekou vytvárajú Canal des Deux Meres, ktorý je častokrát nazývaný Canal du Midi.

By: Christine und Hagen GrafCC BY 2.0

Myšlienka vybudovať alternatívnu cestu cez Francúzsko sa objavila už u starých Rimanov. Aj neskôr sa mnohí francúzsky králi pokúšali presadiť záujem o vybudovanie kanálu, no brzdili ich technologické nároky, ktoré boli príliš vysoké. Až v 17. storočí sa objavuje prvý realistický projekt,  ktorého autorom bol inžinier Pierre-Paul Riquet. Aj napriek neistote samotného projektu sa kráľ Ľudovít XIV. rozhodol pre výstavbu kanála, ktorá bola započatá v roku 1667. Už v roku 1681 bol kanál otvorený ako Canal royal en Languedoc a v roku 1789 bol francúzskymi revolucionármi premenovaný na Canal du Midi. Hlavným dôvodom, pre ktorý sa kráľ Ľudovít XIV. rozhodol dať kanál postaviť, boli obavy z prepravy tovaru v južnom Španielsku, v ktorom boli piráti bežným javom.

By: sabin paul croceCC BY 2.0

Kanálová doprava dosiahla svoj vrchol v polovici 19. storočia. V tom období sa začínala presadzovať železničná, ktorá sa stala viac využívaným a preferovaným spôsobom dopravy. Intenzita lodnej dopravy na kanáli sa začínala znižovať. Aj napriek tomu, že sa kanál nestal, tak ako to mali v pláne francúzski králi, hlavnou medzinárodnou cestou, stále pokračoval v zásobovaní miestnych obchodníkov. Tí na člnoch prevážali víno a obilie až do 80. rokov.

By: Chris HobcroftCC BY 2.0

V súčasnosti je kanál využívaný predovšetkým na rekreačné pobyty, plavby či športy. Je turistickou atrakciou, ktorá je považovaná za najkrajšiu a najznámejšiu oblasť vnútrozemskej vodnej cesty v južnom Francúzsku. Je miestom, na ktoré prichádzajú turisti z celého sveta so zámerom vychutnať si krásu tunajšej prírody a scenérií. Mnohí tvrdia, že na toto miesto je niečím zvláštne a zaujímavé, čo jednoducho ľudí núti zamilovať si ho.

By: Fran BabcockCC BY 2.0

Canal du Midi sa rozprestiera v regiónoch Languedoc-Roussillon a Midi-Pyrénées a môže sa pochváliť naozaj jedinečnou a úchvatnou prírodou. Zelené vody kanála prechádzajú krajinou, cestou lemovanou tisíckami stromov, ktorých korene posilňujú brehy. Pri plavbe kanálom budete prechádzať veľkým počtom vinohradníckych oblastí, slnečnicových polí či meandrami cez malé dedinky. V oblasti Canal du Midi sa nachádza viac než 320 štruktúr, od akvaduktov a mostov až po tunely.

By: Kathleen Tyler ConklinCC BY 2.0

Kombinácia krásnej scenérie, neuveriteľnej prírody a alejí stromov prináša kanálu priam renesančnú atmosféru. Svoje krásy ponúka turistom počas celého roka. V lete je tu nádherné počasie a na jeseň sa premení na farebnú oázu pokoja. Nie je ťažké pochopiť, prečo bolo toto miesto zapísané do svetového dedičstva UNESCO. Niektorí turisti kanál dokonca označujú za magickú dovolenkovú destináciu, kde prví návštevníci budú ohúrení jeho veľkoleposťou a tí, ktorí sa sem vracajú, vždy nájdu niečo nové a fascinujúce  na obdiv.

By: Paul WilkinsonCC BY 2.0
By: pukekoblueCC BY 2.0
By: Fran BabcockCC BY 2.0
By: Jean-Pierre DalbéraCC BY 2.0
By: Paul WilkinsonCC BY 2.0

Ako sa ti páčil tento článok?

Klikni na hviezdu a ohodnoť:

Priemerné hodnotenie 2.3 / 5. Počítadlo: 4

Zatiaľ neohodnotené.

Mrzí nás, že sa vám článok nepáčil

Poďme sa zlepšiť!

Poviete nám, čo bolo zle?

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím vložte svoj komentár
Prosím tu vložte meno

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.