Zadarské zápisky. Časť prvá: Sedem Slovákov, dve autá a jedna Budapešť

Leto, teplo, slnko, priatelia a naplánovaná dovolenka. Čo viac si môže človek priať? Výber destinácie bol od začiatku jasný, naše kroky, respektíve kolesá áut sme sa rozhodli smerovať do stredomorskej destinácie so „slovenským morom“. 7 ľudí dalo hlavy, nohy, ruky, batožinu a dobrú náladu do kopy, nasadlo do dvoch áut a vybralo sa užiť si krásy Republiky Hrvatskej.

Nastavme si GPS a vyhnime sa prejazdu cez Budapešť

Nemusíme zdôrazňovať, že samotnému odchodu predchádzala návšteva supermarketu a nákup patričných potrieb na to, aby dovolenka bola čo najideálnejšia a podľa predstáv všetkých účastníkov zájazdu. Posádka sa rozdelila na dve hliadky do dvoch áut a vyrazila z Prešova natešená smerom na maďarský Miskolc po ceste E 71. Krásy maďarskej prírody a okolia sa nám podarilo objavovať spoza okien áut až po zotmení, zážitok preto nebol intenzívny natoľko, aby v nás zanechal nezabudnuteľné dojmy. No to sme ešte nevedeli, čo príde s priblížením sa k hlavnému mestu. Nie vždy fungujú komunikačné kanály dokonale na 100%, a tak nám bolo vplyvom vyšších síl a nedostatočného signálu vysielačiek umožnené užiť si čaro nočnej Budapešti. Do poslednej chvíle sme verili, že existuje ešte jeden, akýsi pomyselný vnútorný obchvat mesta, no boli sme na omyle. Neprichádzal a neprichádzal a zrazu sme sa ocitli na moste vedúcom cez Dunaj s očami vyvalenými na Országház. Pri prejazde centrom mesta nás pre niektorých príjemne, pre niektorých nepríjemne prekvapil mimoriadne teplý vzduch. O 1 hodine nočnej bolo mesto nahriaté na 30 stupňov Celzia. Aj napriek pokročilému času mesto žilo a na ulici sa nachádzalo množstvo ľudí, skoro ako počas bežného dňa vo väčšom slovenskom meste. No rozhodne 7 zo 7 účastníkov zájazdu neodporúča prejazd cez Budapešť počas dňa. Ak máte naplánovanú cestu na juh Európy a budete prechádzať okolo Budapešti, aby ste sa vyhli zbytočnému zdržaniu, radšej použite obchvat po ceste M0.

Zadarské zápisky. Časť prvá: Sedem Slovákov, dve autá a jedna Budapešť

Zadarské zápisky. Časť prvá: Sedem Slovákov, dve autá a jedna Budapešť
By: Chad KCC BY 2.0

Rádio Petőfi, najlepší maďarský spoločník

Samozrejme, nebola by to tá pravá cesta na dovolenku bez občasných zastavení s účelom osviežiť ducha, telo, pľúca a poctiť návštevou sociálne zariadenia čerpacích staníc. Na niektorých z nich si však pripravte drobné mince maďarskej meny, v opačnom prípade totiž riskujete, že sa budete musieť schovať za krík nablízku. Čo je lepšie ako domáci rezeň s kyslými uhorkami na lavičke maďarského odpočívadla o pol 3 nadránom? Už asi len vedomie toho, že o pár hodín na nás čaká horúce chorvátske slnko. Pre milovníkov hudby vrelo odporúčame maďarské rádio Petőfi, ktoré svojim poslucháčom ponúka široký repertoár domácej, ale aj zahraničnej tvorby a dokonale spríjemní cestu po diaľnici a navodí tú „správnu“ atmosféru. So slabnúcim signálom rádia Petőfi sme sa približovali k hraničnému prechodu Letenye – Goričan. Občianske preukazy do ruky, úsmev pripravený a už nás vítala Republika Hrvatska aj so svojou cestarinou (mýtom). Prvý úsek Goričan – Zagreb nás vyšiel na približne 6€. Za druhý, o niečo dlhší úsek s výjazdom na Zadar I sme cestou tam zaplatili približne 16€. Ak by ste však hľadali presné sumy, tak klikajte na hac.hr/en/toll-rates/pricelist, kde nájdete aktuálne informácie o cestných poplatkoch v Chorvátsku. V Maďarsku vám stačí diaľničná známka, vineta, ktorú si zakúpite z pohodlia domova prostredníctvom www.hu-go.hu.

Zadarské zápisky. Časť prvá: Sedem Slovákov, dve autá a jedna Budapešť

Ahoj, Republika Hrvatska aneb odmoriste Ljubescica

Pri bilancii štyria nespiaci a traja driemajúci sme zastavili na chorvátskom odpočívadle. Teda aby sme boli presní, na odmorišti. Veľmi oceňujeme iniciatívu správcov chorvátskych diaľnic (autociest) spočívajúcu v snahe upozorniť vodičov, že ak sú „umoreni“ majú si dať prestávku. O pol 6 ráno sme tak učinili aj my, aspoň na tých 15 až 20 minút potrebných na vykonanie všetkých nevyhnutných úkonov a prekrvenie končatín. Odmorište Ljubescica sa „ľúbilo“ aj nám, no viac sa nám ľúbila predstava, že už o pár hodín si vyložíme nohy na pláži. Po absolvovaní prejazdu cez 13 tunelov sme do finálnej destinácie menom Zadar dorazili o 9:30 miestneho času. Hlad a smäd nás dohnal do nemenovaného franšízového fastfoodu. Najedení a spokojní sme sa vybrali smerom za vôňou mora a ocitli sme sa na plaža Kolovare. V tú chvíľu nám k maximálnej spokojnosti chýbal už len nejaký ten kofeín a tak sme so šálkou espressa v ruke a s výhľadom na more započali naše týždňové chorvátske dobrodružstvo.

Zadarské zápisky. Časť prvá: Sedem Slovákov, dve autá a jedna Budapešť Zadarské zápisky. Časť prvá: Sedem Slovákov, dve autá a jedna Budapešť

Zadarské zápisky. Časť prvá: Sedem Slovákov, dve autá a jedna Budapešť

 

Ako sa ti páčil tento článok?

Klikni na hviezdu a ohodnoť:

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počítadlo: 0

Zatiaľ neohodnotené.

Keďže sa vám článok pačil...

Sledujte nás aj na sociálnych sieťach

Mrzí nás, že sa vám článok nepáčil

Poďme sa zlepšiť!

Poviete nám, čo bolo zle?