Precestoval niekoľko krát Ameriku a pri svojich cestách sa naučil, že nepotrebuje žiadnu cestovku a všetko si vie zariadiť sám na vlastné triko a tak ušetriť nemalé náklady. O svoje skúsenosti sa rozhodol podeliť sa s ostatnými, ktorí túžia navštíviť USA ale zatiaľ stále váhajú a nevedia ako na to. O projekte navlastnetriko.sk, sme sa porozprávali s jeho zakladateľom Slavomírom Molnárom.
Ako si sa dostal k projektu navlastnetriko.sk?
V rokoch 2006 a 2007 som sa zúčastnil programu Work and Travel. Na konci leta sme absolvovali dovolenky, kde som sa prvýkrát oťukal s cestovaním po USA. V roku 2010 som už prvýkrát organizoval roadtrip po východnom pobreží, ktorý sme absolvovali traja.
V roku 2011 sme už po západnom pobreží brázdili cesty ôsmi a v roku 2013 o niečo prepracovanejši okruh absolvovalo dvanásť ľudí. Vtedy sa vďaka fotkám nafacebooku začínali ozývať ľudia, že či ich nezoberiem so sebou na ďalší výlet.
Vtedy som si uvedomil, že sa to ľuďom páči a mohlo by to fungovať aj ako služba pre ľudí, akurát som musel vyriešiť to, aby som nemusel cestovať s nimi.
Mnohí ľudia nevedia či si cestovná kancelária alebo agentúra. Ako to funguje po právnej stránke?
Nie som ani jedno ani druhé :). Aby som dokázal dať ľuďom služby za ich skutočné ceny, potreboval som nájsť spôsob, ktorý mne nezvýši náklady, pretože potom by sa to muselo premietnuť do finálnej ceny pre klienta.
Vymysleli sme teda s právnikom to, že budem poskytovať ľuďom poradenstvo pri organizovaní ich zájazdu. Klienti mi neposielajú peniaze za žiadnu zo služieb (letenka, hotel, prenájom auta, víza, cestovné poistenie) a všetko si uzatvárajú na svoje meno a platia samostatne u internetového obchodníka, kde nájdeme najlepšiu cenu.
Ja prakticky „len“ vyhľadám jednotlivé služby a pošlem ich linky klientom, kde si ich potom zakúpia. Vytvorím im kompletný itinerár cesty, ktorý má niekoľko desiatok strán (čo sa oplatí v jednotlivých miestach/mestách vidieť, kde zaparkovať, kde si kúpiť lístky, optimalizujem trasu, aby sa všetko časovo stihlo). Vhodnou kombináciou výberu jednotlivých služieb (letenka, hotel, prenájom auta a pod.) a skúsenosťami z daného miesta dokáže usporiť rádovo niekoľko stovák eur.
A to je to, čo robím. Pomáham ľuďom zorganizovať si ich výlet do USA. Ja si fakturujem 100 € za vycestovanú osobu, pričom viem garantovať, že danú sumu usporím na odporúčaniach a tipoch, ktoré dám. Oficiálne teda robím organizačnú činnosť a vydávam ľuďom itineráre ciest.
Organizuješ teda výlety len do USA?
Áno, špecializujem sa len na USA. Mám zásadu, že ak chceš niečo doporučiť, mal by si to osobne poznať a absolvovať to.
V čom vidíš hlavné výhody cestovať „na vlastné triko“?
Hlavnou výhodou je nepochybne cena, oproti „cestovkám“. Viem zbiť náklady v niektorých prípadoch aj o 50%. Osobne vnímam ako výhodu aj fakt, že plán cesty si viem ľubovoľne vytvoriť resp. pozmeniť, kým cestovky majú fixne dané miesta kam sa ide a k tomu pridelené dátumy, ktoré nemusia každému vyhovovať.
Za veľmi dôležité považujem, že si sami vyberáte s kým absolvujete daný trip. Jednoducho niektorí ľudia vám nesedia a tráviť s nimi dva týždne nepovažujem za výhru, keď si za to zaplatím niekoľko tisíc eur. Nie je nič lepšie ako si spraviť taký trip s kamošmi. A pritom stačia 4 osoby, aby bola cena optimálna (4 do auta, 4 do izby, 4 platia auto benzín a pod.).
Robíš ľuďom počas ich výletu sprievodcu alebo cestujú sami?
Tu je presne ten dôvod, prečo sa celý projekt volá navlastnetriko. Ľudia cestujú sami – na vlastné triko, ale na svoj trip sú dôkladne pripravení (plán cesty, zabookované služby dopredu) a v prípade potreby im robím support z domu.
Jediné, čim musí byť človek vybavený je angličtina a mať v sebe dobrodružného ducha. Len pre predstavu, trhové ceny za služby sprievodcu sa hýbu okolo 180 $ / deň + preplatenie všetkých jeho výdavkov (hotel, transfery). Preto sa oplatí vedieť jazyk, nebáť sa, so zvyškom pomôžem 🙂
S čim všetkým rátaš pri návrhu rozpočtu na výlet?
Pri kalkulácii nákladov rátam fakt so všetkým. Od letenky, hotelov, prenájmu auta, cestovného poistenia, víz, vstupného na atrakcie, pohonných hmôt až po poplatky za mýto a parkovné. Štandardne to dokážem naplanovať s 95% presnosťou. Západné pobrežie USA sa dá spraviť za 1400 € (17 dní), Havaj nám teraz vyšiel na necelých 1000 € (10 dní).
Koľko ľudí s „tebou“ už cestovalo?
Od roku 2010 doteraz som priamo organizoval alebo pomáhal pri organizácii výletov niečo málo cez 50 ľudom. Najmenšia posádka bola prvá v roku 2010, nedávno sme sa vrátili z Havaja, kde nás bolo dokopy 24.
Aké sú zatiaľ ohlasy?
Myslím, že každý kto bol,sa vrátil spokojný a s plným batohom zážitkov. A čo je ešte zaujímavejšie, každý bol po takom tripe naladený tzv. USA positive, teda mu USA učarovali. S väčšinou sa ale zhodneme, že výlet stačí a za život na Slovensku by sme nevymenili.
Ako vidíš budúcnosť cestovania na vlastné triko? Zaniknú cestovky?
Je pravdou, že čoraz viac sa ľudia pri výbere dovolenky riadi cenou, ale stále je dostatočné množstvo ľudí, ktorí preferujú komfort a servis, za ktorý si radšej priplatia, aby nemuseli nič plánovať a mať zodpovednosť. Táto služba je určená tým cestovateľom, ktorí si chcú splniť svoj cestovateľský sen po USA, ale potrebujú pomoc s organizáciou a neraz ich stačí len trošku postrčiť, aby prekonali svoje pochybnosti, že to zvládnu.
Aké sú tvoje kapacity? Koľkým ľuďom dokážeš pomôcť naraz?
Reálne dokážem sám odbaviť aj 50-100 ľudí ročne. Výhodou je fakt, že itineráre väčšiny miest mám pripravených, takže najviac času zaberá osobná konzultácia a hľadanie vhodných hotelov, leteniek a pod. Pravdou ostáva, že pri cene, ktorú si za to účtujem, to zatiaľ ostane len mojím koníčkom. Nie je avšak nič dokonalejšie, keď môžete niekomu pomôcť splniť si jeho cestovateľský sen.
Čo by si odkázal ľuďom, ktorí by chceli cestovať na vlastné triko ale zatiaľ váhajú?
Na to mám jedinú odpoveď. Kto váha, sedí doma 🙂