Ocitli ste sa v situácii, že vám meškal let, nestihli ste preto iný alebo váš pôvodný jednoducho aerolinka zrušila? Alebo vám stratili batožinu či prišla poškodená? Ak áno, prinieslo vám to určite značné komplikácie a teraz sa pýtate, čo s tým?
Vďaka Európskej únii však máte nárok na vrátenie odškodného až do výšky 600€, pričom musíte spĺňať niekoľko podmienok. Pozrime sa teda na to, aké to sú a ako si viete uplatniť takýto nárok.
TIP: Ak si chcete ušetriť množstvo času, kontaktovať môžete napríklad službu na vymáhanie odškodného. Jednoducho im iba napíšete, aký máte problém, a oni vám už pomôžu všetko vyriešiť. Ak uspejú, ponechajú si províziu 25 % z vymýhanej sumy. Ak nie, aspoň ste si overili, či máte nárok na takúto kompenzáciu.
UPDATE (9.3.2020): v súvislosti s novým koronavírusom COVID-19 však už mnohé letecké spoločnosti konajú samé od seba. V niektorých prípadoch už poskytli ľudom dve možnosti – vrátenie peňazí alebo možnosť presmerovať si let (priletieť na iné blízke letisko). Situácia sa však každým dňom vyvíja, čiže sledujte status svojho letu a zvážte nevyhnutnosť vycestovania.
VÁŠ LET MEŠKÁ
Aké podmienky musíte spĺňať?
Prvou základnou podmienkou je meškanie príletu o tri a viac hodiny (pozor: príletu, nie odletu). Ak to spĺňate, ďalej to závisí od toho, kam a s akou spoločnosťou letíte. Kompenzácia sa vzťahuje na prípady:
- Ak ide o let v rámci EÚ, ktorý prevádzkuje letecká spoločnosť z EÚ alebo z krajiny mimo EÚ.
Príklad: Letíte z Viedne do Madridu, čiže v rámci EÚ.
- Ak ide o let z krajiny mimo EÚ do destinácie v EÚ, ktorý prevádzkuje letecká spoločnosť z EÚ.
Príklad: Letíte z New Yorku do Viedne s Austrian Airlines. Čiže letíte z krajiny mimo EÚ do krajiny v EÚ a let prevádzkuje Austrian Airlines – rakúska spoločnosť z EÚ.
- Ak ide o let z EÚ do destinácie mimo EÚ, ktorý prevádzkuje letecká spoločnosť z EÚ alebo z krajiny mimo EÚ.
Príklad: Letíte z Budapešti do Dubaja. Čiže letíte z krajiny v EÚ do krajiny mimo EÚ a je jedno, či letíte s rakúskou spoločnosťou Austrian, alebo so spoločnosťou Emirates, ktorá sídli mimo EÚ. Podstatné je, že odlet je z krajiny v EÚ.
*Pod EÚ sa myslí 27 členských štátov EÚ vrátane Guadeloupe, Francúzskej Guyany, Martiniku, ostrovov Réunion a Mayotte, Svätého Martina (Francúzskych Antíl), Azorských ostrovov, Madeiry a Kanárskych ostrovov, ako aj Island, Nórsko, Švajčiarsko a Spojené kráľovstvo. Pod EÚ sa nemyslia Faerské ostrovy, Ostrov Man a Normanské ostrovy.
Čo ak cestujem s prestupom?
Ak vám mešká prvý let a vy v dôsledku toho nestihnete ďalší (napr. trasa Berlín-Londýn-New York) aj v tomto prípade máte samozrejme nárok na kompenzáciu. Nárok na odškodnenie však nevzniká, ak zmeškáte prípojné lety z dôvodu omeškania pri bezpečnostnej kontrole alebo nedodržíte čas nástupu do lietadla na prestupnom letisku. Ďalšou dôležitou podmienkou je mať všetky lety na jednej rezervácii, inak sa neberú ako celok!
Príklad: Ak ste si zakúpili letenky s prestupom samostatne – napríklad ak ste si zakúpili lacné letenky z Barcelony do New Yorku a potom ste sa rozhodli dokúpiť si zvlášť letenku z Viedne do Barcelony. Let z Viedne do Barcelony vám však mešká a vy nestihnete let z Barcelony do New Yorku – v tomto prípade nemáte žiaden nárok na kompenzáciu pri letenkách z Barcelony do New Yorku a ak ten let nestihnete, jednoducho vám prepadne. Na kompenzáciu prvého letu máte nárok iba vtedy, ak meškal prílet o viac ako 3 hodiny, alebo vám ho zrušili v dobe kratšej ako 14 dní pred plánovaným odletom.
Ak máte všetky letenky na jednej rezervácii, držte sa nasledovných podmienok:
- Ak ste zmeškali prípojný let na trase v rámci EÚ (alebo mimo EÚ, ak ide o let z krajiny EÚ), mali by ste mať nárok na odškodnenie, ak ste do konečnej destinácie doleteli s dlhším ako trojhodinovým meškaním. Nezáleží na tom, či je letecký dopravca, ktorý prevádzkuje prípojný let, z EÚ alebo z krajiny mimo EÚ.
2. V prípade, že na cestu z krajiny mimo EÚ do konečnej destinácie v krajine EÚ využívate prestupné lety, z ktorých jeden prevádzkuje letecká spoločnosť z krajiny mimo EÚ a druhý letecká spoločnosť z EÚ, resp. oba prevádzkuje letecká spoločnosť z EÚ, a stane sa, že do konečnej destinácie doletíte s dlhým meškaním, nárok na odškodnenie vzniká iba v prípade letov, ktoré prevádzkuje letecká spoločnosť z EÚ.
TIP: Ak v tom nemáte jasno, využite službu na riešenie omeškaných letov.
Mimoriadne podmienky, na ktoré sa sťažnosti nevzťahujú
Ako píše EÚ: „V prípade meškania odletu máte nárok na pomoc, náhradu výdavkov a spiatočný let, v závislosti od dĺžky meškania a letovej vzdialenosti“. To všetko platí okrem mimoriadnych okolností, ktoré letecké spoločnosti nevedia ovplyvniť a sú nimi napríklad:
– rozhodnutia manažmentu leteckej prevádzky (napr. štrajk na letisku), nestabilná politická situácia, nepriaznivé poveternostné podmienky alebo bezpečnostné riziká.
Čiže ak lietadlo mešká z dôvodu technických príčin alebo pracovníci danej spoločnosti štrajkujú, vy ako pasažier máte nárok preplatenie nákladov.
Na čo teda máte nárok pri omeškanom lete?
V závislosti od toho, ako ďaleko letíte, sa vám potom vyráta vrátená suma:
- Meškanie nad 3 hodiny + vzdialenosť do 1 500 kilometrov = 250€
- Meškanie nad 3 hodiny + vzdialenosť do 3 500 kilometrov = 400€
- Meškanie nad 3 hodiny + vzdialenosť nad 3 500 kilometrov = 600€
O tieto sumy môžete žiadať až do dvoch rokov od danej situácie.
VÁŠ LET ZRUŠILI
Čo v prípade, ak vám zrušia let úplne?
Tu je dôležitá lehota 14 dní – ak vám do 14 dní pred odletom spoločnosť oznámi jeho zrušenie a ponúkne náhradu alebo vrátenie peňazí, je to vybavené. Ak zrušenie letu nastane v lehote kratšej ako 14 dní pred odletom, máte nárok na peňažnú kompenzáciu. V závislosti od dĺžky letu potom dostanete 250 – 600€ tak, ako je to uvedené vyššie.
V prvom rade sa však bude aerolinka pokúšať ponúknuť vám náhradný let. Ak je však až na druhý deň, spoločnosť má povinnosť zabezpečiť vám stravu a ubytovanie.
Je však nutné poznamenať, že aj tu platia mimoriadne podmienky (ktoré sú spomenuté vyššie), pri ktorých vám spoločnosť nemusí uznať toto odškodnenie, avšak strava a ubytovanie platí. Viac o zrušenom lete nájdete na tejto stránke Európskej únie.
POŠKODENÁ/STRATENÁ BATOŽINA
Za stratenú, oneskorenú alebo zničenú batožinu vzniká nárok až na 1 300€! Reklamáciu je nutné urobiť priamo u leteckej spoločnosti. (Pozn. Ak má vaša batožina hodnotu viac ako uvedená suma, uzatvorte si pred cestou dodatočné komerčné poistenie.)
Strata
V prípade straty by ste mali hneď na letisku vyplniť tlačivo s názvom „Property Irregularity Report“ a od spoločnosti môžete navyše žiadať balíček základných potrieb na najbližšie dni (tzv. overnight kit). Ak niečo takéto nemá, môžete dostať voucher alebo v najhoršom prípade si uchovajte účtenky z nákupov týchto základných potrieb.
- Ak sa batožina našla do pár dní, máte nárok na preplatenie nákladov, ktoré sa týkajú kúpy nevyhnutých vecí. Spoločnosti pošlite do 21 dní sťažnosť spolu s priloženými účtenkami.
- Ak sa vaša batožina nenašla do 21 dní, považuje sa za stratenú a vy tak máte nárok na vrátenie peňazí.
Poškodenie
V prípade poškodenia vyplňte a letisku tlačivo „Damage Report“ a spolu s personálom poškodenie zdokumentujte. Ak vám váš zničený kufor doručí až kuriér, vtedy je to s uznaním náročnejšie, no môžete sa pokúsiť kontaktovať aerolinku. Viac o strate, meškaní alebo poškodení batožiny nájdete na tejto stránke Európskej únie.
ĎALŠIE PRÍPADY, KEDY MÁTE NÁROK NA KOMPENZÁCIU
- Nárok na finančnú kompenzáciu možno žiadať napríklad aj v prípade zníženia prepravnej triedy alebo pri nevrátení peňazí za letenku.
- Ak bol let presmerovaný na iné letisko, vzniká cestujúcemu nárok na zaistenie prepravy na pôvodné miesto príletu a v určitých prípadoch aj na 250 – 600€.
- Ak dopravca vylúči cestujúceho z prepravy len preto, že už na palube nie je miesto, má cestujúci nárok na odškodnenie vo výške 250 – 600€.
ČO TEDA S TÝM?
Vedeli ste, že toto nariadenie EÚ platí už takmer 16 rokov? Cestovatelia však trpia nedostatkom informácií a ak sa to aj niektorí jedinci rozhodnú riešiť, zväčša ich čaká beh na dlhú trať. Ktorá letecká spoločnosť by už chcela mať takéto extra výdavky, však?
My vám však určite odporúčame využiť svoje právo a dožadovať sa odškodnenia. Môžete tak urobiť dvoma spôsobmi.
- V prvom rade si detailne preštuduje túto stránku Európskej únie, kde nájdete všetky detailné informácie. Následne na vlastnú päsť kontaktujete danú leteckú spoločnosť, no rátajte s otáľaním či neochotou. Ak sa vám u nich nepodarí získať odškodnenie, kontaktovať môžete vnútroštátne orgány – u nás je to Slovenská obchodná inšpekcia. Poslednou možnosťou je právnik, ale to je už samozrejme nákladné.
- Najľahšou možnosťou je využiť jednu zo spoločností, ktorá sa venuje riešeniu odškodného. Vy si len jednoducho vyplníte krátky formulár a čakáte. Do 24 hodín dostanete odpoveď, či na finančné odškodnenie nárok máte, alebo nie. Ak sa do toho rozhodnete ísť, za takúto „službu“ si od vás zväčša zoberú 25 % z vymáhanej sumy, no vo výsledku vám to ušetrí množstvo času a nervov. Tieto spoločnosti už poznajú letecké spoločnosti, pohybujú sa v tejto problematike a vedia, ako v danom prípade postupovať. V konečnom dôsledku to pre vás môže byť najjednoduchšie riešenie.
Dúfame, že sa s takýmito nepríjemnosťami stretnete minimálne a ak áno, pokojne sa nám ozvite a poradíme vám!
[…] Odporúčame kontaktovať napríklad túto spoločnosť, ktorá vie za vás vyriešiť vymáhanie odškodného. Reálne tak môžete ešte na zrušení letu zarobiť stovky €. Viac informácií o odškodnom, zrušených alebo meškajúcich letoch nájdete aj v tomto našom článku. […]