Nedávno sme vás informovali o rušení letov spoločnosti Ryanair. Jedná sa o asi 2% letov až do konca októbra 2017.
Samozrejme, toto rozhodnutie sa stretlo s obrovskou kritikou cestujúcich a musíme povedať, že oprávnene. Vina sa nedá zvaliť na nikoho iného ako na Ryanair, ktorý s takýmito situáciami musí počítať. Rovnako tak negatívne na tento krok zareagovali aj trhy, kedy Ryanair-u klesla cena akcii.
Na čo však máte ako cestujúci nárok, ak aj vám bol zrušený let?
Informácia o zrušení letu mi bola poslaná viac ako 14 dní pred odletom
V tomto prípade vám spoločnosť Ryanair dáva možnosť vrátenia peňazí, prípadne prebookovania letu na iný dátum.
V rámci európskej legislatívy to je všetko, na čo máte nárok. Zrušenie 14 dní pred odletom je taká tá „magická hranica“, ktorá rozhoduje, či budete mať právo na dodatočné prostriedky alebo nie.
Ak by spoločnosť Ryanair jednostranne rozhodla, že vám preplatí náklady na letenku, máte právo na doplatenie rozdielu medzi cenou pôvodnej letenku a letenky novej(v zrovnateľných dopravných podmienkach)
Informácia o zrušení letu mi bola poskytnutá menej ako 14 dní pred plánovaným odletom
V tomto prípade už spadáte do skupiny ľudí, ktorí majú právo na kompenzácie vďaka európskemu právu.
Pri letoch do 1500 km to je suma 250€, pri letoch od 1500-3500 km ide o sumu 400€ a pri letoch nad 3500km ide o čiastku 600€.
Na takúto sumu nemáte nárok iba v prípade ak:
- ste boli informovaní o zrušení viac ako 14 dní pred odletom
- ste boli informovaní o zrušení 7-14 dní pred odletom, avšak bol vám ponúknutý let s odletom najviac 2 hodiny pred plánovaným odletom a prílet do cieľovej destinácie je najneskôr 4 hodiny po plánovanom prílete pôvodného zrušeného letu
- ste boli informovaní o zrušení menej ako 7 dní pred odletom, avšak bol vám ponúknutý let s odletom najviac 1 hodinu pred plánovaným odletom a prílet do cieľovej destinácie je najneskôr 2 hodiny po plánovanom prílete pôvodného zrušeného letu
Nárok na občerstvenie, bezplatné ubytovanie či telefónne hovory
Podľa európskych pravidiel musí prepravca zabezpečiť rovnako tak občerstvenie a v prípade potreby aj ubytovanie – po dobu nutnú pri čakaní na náhradný let, ktorý sa má pri najbližšej možnej dobe uskutočniť.
Okrem iného máte právo napríklad aj na 2 telefónne hovory či dopravu z letiska na ubytovanie a naspäť.
Ak vám asistencie nebola poskytnutá(napríklad občerstvenie, prípadne ubytovanie) a vy ste si za to zaplatili sami, je potrebné si odkladať bločky, ktoré by následne letecká spoločnosť mala preplatiť. Tieto náklady však musia byť potrebné, vhodné a primerané.
Ako mám postupovať pri vymáhaní peňazí od spoločnosti?
Ak máte právo na kompenzáciu od spoločnosti Ryanair, vyplňte si TENTO FORMULÁR. Ten pošlite Ryanair-u a mali by ste od nich dostať odpoveď. Ak sa tak nestane, mali by ste na Slovensku kontaktovať Slovenskú obchodnú inšpekciu.
Ďalšou veľmi dobrou možnosťou je však využitie firiem, ktoré sa na toto špecializujú. Na úvod dostanete bezplatnú konzultáciu, kedy vám vysvetlia, či skutočne máte nárok na kompenzáciu a následne začnú bezplatne so spoločnosťou komunikovať a konať. Ak peniaze od spoločnosti dostanú, vypýtajú si určité percento z vymáhanej sumy, napríklad 25%. Ak by ste napríklad získali 250€ od Ryanair-u, zobrali by si 63€. Skúsiť môžete napríklad vyplniť tento formulár
Na uplatnenie kompenzácie máte nárok až 6 rokov po tom, čo vám bol daný let zrušený.
Kde sa o právach cestujúcich dozviem ešte podrobnejšie informácie?
Pozrite si napríklad tento článok na stránkach európskeho parlamentu, či túto podstránku na webe europa.eu, prípadne si prečítajte tento článok u nás na webe