Blížia sa k nám diskusie o minimálnej cene leteniek v Európskej únii – hovorí o tom francúzsky minister dopravy Clément Beaune pre týždenník L’Obs, ktorý plánuje v najbližších dňoch navrhnúť zdraženie leteckej dopravy v Európskej únii.
„Letenky za 10 eur, keď sme uprostred ekologického prechodu, už nie sú možné. Nezodpovedá to ich hodnote pre planétu“ – uviedol Beaune.
„Otvorene vyzývam na zdanenie aktivít, ktoré znečisťujú životné prostredie, aby sa investovalo do ekologického prechodu,“ doplnil.
Okrem návrhu na pôde Európskej únie príde francúzska vláda aj s domácim opatrením, ktorý výraznejšie zdaní odlety z Francúzska. Tieto príjmy budú následne využité na zlepšovanie železníc vo Francúzska.
Francúzsko dlhodobo presadzuje predovšetkým na krátkych trasách nahrádzať lietadlá práve rýchlymi vlakmi.
Ak by Európska únia takéto nariadenie schválila, dotklo by sa to predovšetkým nízkonákladových leteckých spoločností ako Ryanair alebo WizzAir, ktoré ponúkajú letenky za tie najnižšie ceny v Európe a dlhodobo vytláčajú drahšie letecké spoločnosti, medzi ktorými je aj francúzska Air France. Otázkou je postoj Írska alebo Maďarska, kde tieto spoločnosti sídlia.
Dáta z roku 2018 hovoria o tom, že 72% emisii skleníkových plynov z dopravy v Európskej únii tvorí cestná doprava, asi 13,6% lodná doprava, 13,3% letecká doprava a len 0,5% železnice. Letecká doprava však patrí k najrýchlejšie rastúcim v Európe a v prepočte na kilometer a pasažiera aj k menej ekologickým – hlavne ak lietadlá lietajú poloprázdne. Železničná doprava však v rámci Európy stále zostáva o 71 % drahšia ako letecká.
Zdroj: Interez